Hívjon most: +36-76/481-614 | +36-70/397-03-02 | mistral@mistraltravel.hu

Iharosi-erdő sziklái – Biatorbágy

Turistatérkép

Kutyás kirándulóhelyek. Budapesttől egy karnyújtásnyira, a Zsámbéki-medencében fekszik Biatorbágy. Kevesen tudják, hogy ide nemcsak a város fő látnivalója, az újjáépített vasúti Viadukt miatt érdemes ellátogatni (azért ezt se hagyjuk ki, ha már itt járunk), hanem csodálatos kirándulóhelyeket is rejteget a kutyával ide látogatók számára ez a vidék.
A Forrás utca végén lévő parkolóból (É: 47.46969° K: 18.84614°) indultunk útnak, és a piros sáv jelzést követve néhány méter megtétele után be is értünk az erdőbe. Eleinte hol beszűkülő, hol pedig kiszélesedő ösvényen bandukoltunk, majd hamarosan elnyújtott, meredek emelkedő következett. Itt kezdtünk felkaptatni a 301 méter magas Kő-hegyre.
Tovább haladva, érdekes sziklaformációk következtek a látnivalók sorában: a Kőorr, valamint a Hármas- és a Négyes szikla meredezett a hegyoldalban. A sziklákról a szemközti oldalon lévő Iharos hegyre és a fennsíkra nyílt kitűnő kilátás. Egy kis ereszkedőt követően máris a különleges – és védetté nyilvánított – kaptárköveknél találtuk magunkat.
Aki a hegyre fel – völgybe le típusú túrák helyett inkább az aránylag sík terepen haladó kirándulásokat preferálja, annak egy jó alternatíva, ha a kápolna közelében lévő Keserű kút utca végén parkol le, és innen követi a jelzéseket. (Piros kereszt, majd a piros sáv jelzések vezetnek át a Biai- erdőbe.)

Hollókő

600 Ft-ért egész nap parkolhattunk itt. Az információs irodánál kaptunk térképet és egy prospektust is a látnivalókról.
Hollókő egy Budapesttől másfél órányi autóútra található palóc falu a Cserhátban. Különlegessége, hogy több mint száz éves, fehérre meszelt házikói az idő múlásával semmit sem változtak, mégsem skanzenként vagy múzeumként őrzik a hagyományokat, mindegyikük otthont ad egy-egy helyi családnak. Hollókő az UNESCO világörökségi listáján is helyet kapott.
Miután jegyet váltottunk az Ófaluba, célba vettük a macskaköves Fő utcát. Szinte minden ház udvarában almafa vagy körtefa nőtt, az ágaik roskadoztak a sok gyümölcstől, a csipkefüggönyös ablakokban muskátlik sorakoztak, a szélesre tárt kapuk mögött mégis mindenhol volt valami egyedi – pipacsmintás zsaluk, kerámiagombák, cirmos macska, kölyök kutya és persze egy múzeum, kiállítótér vagy boltocska. A házigazdák széles mosollyal fogadták a betérőt. A Gazduram Sajtboltjában tehéntejből készült sajtokat, a Kalácsosnál sajtos és túrós pogácsát kóstoltunk, mindegyikből hoztunk haza. Az Oskolában megkíséreltem tintával írni, bár a baba múzeumok engem mindig egy horror film első képkockáira emlékeztetnek, jó érzékkel megtaláltam a felmenőim népviseletét, és végül egyetlen üvegszem sem kacsintott rám. A Falumúzeumban pedig megtudtam, hogy azért festették a szobákban a tetőgerendát kékre, mert azt nem szeretik a legyek.
Annyi kézműves portékával találkoztunk, hogy a bőség zavarában semmibe sem sikerült véglegesen beleszeretnem, de akinek minden álma egy fonott kosár – amit én nemrég kaptam anyától – vagy egy kerámia bögre, biztosan nem tér haza üres kézzel. Egy helyi borász pedig becsalogatott minket a pincéjébe, ahol Tündérálmot és zöldveltelinit kóstoltunk. A táncház aznap sajnos zárva tartott, pedig hirtelen ellenállhatatlan erőt éreztem, hogy beleugorjak a palóc népviseletbe, amit ellenkező esetben meg is tehettem volna. A jókor lenni jó helyen örök érvényű mondás Hollókő életének minden napjára vonatkozik, ugyanis ha jól időzítesz, szemtanúja lehetsz az ünnepekhez kapcsolódó helyi hagyományoknak is.

Harangvölgy

Fotó: terep-jaro.blogspot.hu
A 155-ös busz végállomásánál találjuk a kedves nevű rétet. Közel van a Libegő (ezt inkább kutya nélkül válasszuk), és azoknak is megfelelő célpont, akik annyira nem szeretik a tömeget a hétvégi napokon. A Normafa egy órányira van innen, így egy nagyobb sétával oda is átmehetünk, hogy aztán sok-sok kutyával találkozzunk a kevésbé zsúfolt rét után.

Tündér-szikla

Fotó: Hartyányi Norbert / We Love Budapest
Mind a Zugligeti útról, mind a Tündérhegyi útról megközelíthető a szikla, melyet simán körbejárhatunk aktívabb kutyusokkal is. Pihenőhelyeket, sőt grillezésre alkalmas kiépített infrastruktúrát is találunk itt, így akár egész napos program is lehet.

Hármashatár-hegy és pesthidegkúti vitorlázó repülőtér

Fotó: Zboznovits Lilla
A Szépvölgyi út tetejéről és a Hűvösvölgyi végállomás felől is megközelíthető kirándulóhelyek. Mindig sok a kutyás, akik aztán frizbizéssel, labdázással ütik el az időt. Ha már erre járunk, a naplementét se hagyjuk ki.
Hármashatár-hegy

Ferenc-hegy

Fotó: Hartyányi Norbert / We Love Budapest
A Kolosy tértől mindössze 15 perces buszútra (29, 11 vagy 111-es buszok) található a Ferenc-hegy, melyet leginkább a közelben lakók használnak kutyasétáltatásra, ideális fekvése miatt. Ha nincs időnk nagyobb túrára, érdemes erre indulnunk, és 1-1,5 órát eltölteni itt.

Pilisi Parkerdő, Hideg-völgy

Fotó: Pilisi Parkerdő Facebook / Csonth László
A Csergezán Pál-kilátó a Budai-hegység legmagasabb pontján, 559 méteren található. Ide 2,5 kilométeres zöld háromszöggel jelzett út vezet, a Hideg-völgyben, ami kutyával is jó sétaútvonal lehet. Az Erzsébet Büfében házias ízekkel lakhatunk jól túránk végén.

Visegrád, Apátkúti-völgy

Pilisszentlászló és Visegrád között találjuk az Apátkúti-völgyet, mely a Pilis egyik legfestőibb szurdoka. Halastó, vízesés, források, vadászház és pisztrángos is színesíti utunkat, ahol a nagy melegben is árnyat ad az erdő.

Budajenő-Telki

Fotó: Telki.hu
Pest megyében maradva az Öreg Tölgy tanösvényen csaknem 3 km-es szakaszán is sétálhatunk egy nagyot. Az ösvényen 9 táblát is találunk, mely bemutatja az állat- és növényvilágot és persze a 250 éves mohos tölgyet, melyről az ösvény a nevét kapta. Rövid, ám annál változatosabb túra.

Merzse-mocsár

Fotó: Hartyányi Norbert / We Love Budapest
A XVII. kerületi mocsaras vidékén vadászkutyákkal óvatosan haladjunk, hiszen a madárvilág hamar felkeltheti érdeklődésüket. A Merzsén sok kutyással találkozhatunk, és a hegyes-völgyes területek helyett itt egy lápvilágot is megmutathatunk kedvencünknek.
  • 1174 Budapest, Erdőalatti dűlő

Szentendrei-sziget

Fotó: Wikipedia
Igazi kikapcsolódás azoknak a kutyusoknak, akiknek nem kell kétszer mondani, hogy bemerészkedjenek a vízbe, hanem azonnal megmártóznak. A sziget északi csücskénél ugyanis szabad a gazda, amit rengetegen ki is használnak melegebb időben.

Hajógyári-sziget

Fotó: Hartyányi Norbert / We Love Budapest
Kutyás szempontból is fontos hely a Hajógyári, ahol sok rendezvényt is jegyeznek, úgy, mint frizbibajnokságok, találkozók, kihelyezett kutyaiskolás foglalkozások. Ahol augusztusban a legnagyobb fesztivál színpadai állnak, ott év közben jót kirándulhatunk négylábúakkal is. Az északi csücsöknél valóságos ‘kutyastrandot’ találunk.